onsdag 1 april 2009

Betongägg

Idag är det strålande sol här uppe i norr, så hoppet om att det kanske kommer bli vår i år också tändes idag *fniss*

Känner mig så glad idag! Vet inte om det beror på vädret, på alla gulliga kommentarer ni lämnar, på att min son E mår mycket bättre eller för att jag fick spendera kvällen igår med bästa M.... troligen är det allt detta sammantaget =)

Nu har mitt betongprojekt äntligen torkat! det tog verkligen lång tid!!!!

Nu när påsken närmar sig med stormsteg bestämde jag mig för att testa att göra betongägg
Är inte så superförtjust i påskpynt, men lite vill jag ha och gärna lite mer diskret pynt...så detta passar mig ganska bra =)

I mitt vardagsrumsfönster...







... och utanför ytterdörren tillsammans med krukan med videkissar...




För att göra dessa ägg har jag använt vanliga påskägg som jag smörjt med olja och sedan tejpat ihop ordentligt efter att ha gjort ett litet hål i botten för att kunna hälla i betongmassan genom. Gjorde betongen lite lösare än vanligt för att kunna få in den genom hålet. Man får också tänka på att vara noga med att skaka bort alla luftbubblor!
Jag tog mina ur formen efter ganska precis ett dygn men nästa gång väntar jag nog lite längre, för det tog tid för dem att torka! Det man också kan veta är att det blir en rand på kanten om man använder de vanliga delbara påskäggen (vilket jag gjorde). Detta kan man fixa till med vanligt sandpapper!. Vill man slippa göra det kan man ju kanske hellre använda plastägg!
Det var dagens pysseltips ;)
Här finns det förresten tips på flera bra böcker om betong!!! Gillar boken "Betong- en gjiten hobby" jättemycket... finns mycket inspiration och bra tips i den =)
I nästa inlägg återkommer jag med en tävling!!! (bättre sent än aldrig!!! )
Ha en fantastisk dag! Kram H

Inga kommentarer: